Sökresultat för: ”

humor spel lekar säljes

Sofie Sjung,​ lek & lär - PC
109 :-

Stor & Liten

F Spel & konsolle...
Humör ERTIZ Sweatshirt dress blues
250 :-

Zalando

F Herrkläder
Humör ARTOZ Allvädersjacka jet black
759 :-

Zalando

F Herrkläder
Barna Hedenhös och de urlympiska spelen
90 :-

-

Bokbörsen.se

Serietidningar
Sverige
Rosa Nintendo ds spel + tre spel
900 :-

-

Fyndtorget.se

Spel & konsolle...
Partille
  Ps2 spel och Ps3 spel
40 :-

-

Gulans

Spel & konsolle...
Playstation 2 spel ps2 spel många olika titlar
15 :-

-

Dagensannonser.se

PlayStation
Stockholm
Playstation 2 + ps2 spel + ps3 spel
1 000 :-

-

Fyndtorget.se

Spel & konsolle...
Halmstad
  Xbox xbox 360 E 250G +6 spel+guld konto+DLC till vissa spel
2 500 :-

-

Gulans

Spel & konsolle...
Vällingby
Kort spel men värd för pengar! säljes eller bytts mot annat spel
200 :-

-

spelhyllan.nu

PlayStation
Uppsala
chippat x-box med 5 original spel 40 spel
1 000 :-

-

Fyndtorget.se

Spel & konsolle...
Spel konsoller,​ kontroller,​ spel
100 :-

-

Annonsera.se

Spel & konsolle...
Sollentuna
Tyst Spel Dator + Spel - AMD Quad 3.​8GHz,​ 6GB DDR3 1666,​ GTX 470,​ 700W
7 995 :-

-

Gulans

Stationära dato...
Örebro
Humör THOR Vinterjacka jet black
399 :-

Zalando

F Herrkläder
Humör NABI Träningsbyxor light grey melange
279 :-

Zalando

F Övrigt
Humör Vinterjacka jet black melange
379 :-

Zalando

F Herrkläder
Humör SANTIAGO Chinos lead grey
699 :-

Zalando

F Herrkläder
Humör LAGO Shorts micro chip
419 :-

Zalando

F Damkläder
Humör NABI Träningsbyxor light grey melange
319 :-

Zalando

F Övrigt
Humör SANTIAGO Jeans relaxed fit denim
639 :-

Zalando

F Herrkläder
Humör Tshirt med tryck jet black
249 :-

Zalando

F Herrkläder
Humör ANNOX Tshirt med tryck bright white
149 :-

Zalando

F Övrigt
Humör ZUNIGA Jeans straight leg blue
799 :-

Zalando

F Herrkläder
Humör NIXON Chinos dark denim
439 :-

Zalando

F Damkläder
Humör SANTIAGO Jeans relaxed fit blue
799 :-

Zalando

F Herrkläder
Humör LAGO Träningsbyxor forged iron melange
279 :-

Zalando

F Övrigt
Humör KARLZON Tshirt med tryck bright white
99 :-

Zalando

F Övrigt
Humör NABI Träningsbyxor jet black
299 :-

Zalando

F Övrigt
Tidigare utannonserade varor
Jämför med äldre objekt
Alfabetets användning anar aporna aldrig /​ En ABC-bok av Alf Henriksson och Björn Berg
127 :-
Togs bort 3 mån sedan Till försäljning i 7 dagar
Sverige
Bokförlaget Bra Böcker. 1974. 60 s. Inbunden. Förlagets Illustrerade pappband ("kartonerad"). Gott skick. Illustrerad av Björn Berg. Exempel ur boken: Bb: Björken blommar, bergen blånar, bitvargen besöker biografen. Baggen buffar bagarens bak. Bocken betar. Bulldoggen blänger, bilen bullrar, bussen brummar, bogserbåten backar, bron brister. Babianen benar braxen. Böcklingen behagar bärsärken. Buketten bedrövar bruden. Baletten bär byxor. Brottaren betalar biffen. Braminen bantar, brasan brinner, bönhasen bolmar, buljongen bubblar, barberaren blåser basun. Brokspetten bygger bo. Böcker Ämnen /ABC/ - enstaka vykort Album - tryck & vykort Antika - Gamla - Böcker Antiken - Grekland - Rom Antikviteter Antikviteter - Asien - Japan Antikviteter - Möbler Antikviteter - Svenskt Antikviteter - Utländskt Arkitektur Arkitektur - Inredning Arkitektur - Monografier Arkitektur - Praktiska Astronomi Barnböcker - Bilderböcker Barn - Ungdom Bilar - Motor - Teknik Biografier - Kungligt Biografier - Memoarer Biografier - Släktforskning Biologi - Människan Böcker om böcker Cirkus Citat - Ordspråk Dans Dans - balett Deckare - Thrillers Design Design - Möbler Ekonomi - Marknadsföring Erotik - Sexologi Esoterica Esoterica-Astrologi-Tarot Esoterica - Livsfilosofi Esoterica - New Age Esoterica - Ockult - Magi Esoterica - Shamanism Esoterica - Symbolism Esoterica - Yoga - Meditati Etnologi - Antropologi Feminism - Gender Film Filosofi Flyg Flygande tefat Foto Företag - Monografier Geologi Geologi - Bergarter Geologi - Fossil Hantverk Hantverk - Keramik Hantverk - Textil Hantverk - Trä Hem och Hushåll Heraldik - Flaggor mm Historia Hist - 1:a Världskriget Hist - 2:a Världskriget Historia - Arkeologi Historia Svensk Historia - Utländsk Historia - Vikingar Hobby Hobby - Filateli Hobby - Mynt Hobby - Vykort Humor Hälsa Hälsa - Frisksport Hälsa - Naturläkekonst Högtider - Jul, Påsk m.m. Idéhistoria Idrott - Sport Idrott - Sport - Träning Jakt - Fiske Journalism Juridik Järnväg - Spårväg Kalligrafi Kokböcker - Dryck Kokböcker - Gastronomi Kokböcker - Vegetariskt Konst Konst - Grafik Konst - monografier Konst - praktiska Konst - Sverige Konst - Utlandet Kriminologi Kulturhistoria Lekar - Frågesport Litteraturhistoria Lyrik - Poesi Management Matematik Media - Kommunikation Medicin Meteorologi Militaria Militaria - Sverige Mode Musik Musik - Biografi Musik - Noter Natur - Ekologi Naturvetenskap Nautica - Sjöfart Paleontologi - Dinosaurier Pedagogik Personlig utveckling Politik - Sociologi Psykologi Religion Religion - Kristet Resesk - Afrika Resesk - Arktis - Antarktis Resesk - Asien Resesk - Atlas - Kartor Resesk - Austr - Oceanien Resesk - Etnografi Resesk - Europa Resesk - Geografi Resesk - Latinamerika Resesk - Mellanöstern Resesk - Nordamerika Resesk - Reseguider Resesk - Ryssland Resesk - tidigare - Öststat Retorik Sagor och Myter Science Fiction - Fantasy Serietidn - Album Skrivarkurser Skräck - Spöken Skönlitteratur Skönlitt - 1:a upplaga Skönlitteratur - Div. språk Skönlitteratur - Engelska Skönlitt - Nobel Pristagare Skönlitteratur - Tyska Spel Spirituosa - Knark Språk Språk - Grammatik Språk - Ordböcker Språk - Språkkurser Teater - Dramatik Teknik - Vetenskap Topografi - Göteborg Topografi - Lund Topografi - Malmö Topografi - Skåne Topografi - Stockholm Topografi - Sverige Trycksak Typografi Varia - Essäer Vett och Etikett Vykort Växter - Botanik Växter - Inomhus Växter - Jordbruk Växter - Trädgårdsbruk Zoologi Zoologi - Fåglar Zoologi - Hundar Zoologi - Hästar Zoologi - Insekter Zoologi - Katter Årsbok - Almanacka - Kalender Sökresultat: 1-1 av 1 Sök i resultatet Sortering: Pris 140 kr Säljarens fraktvillkor Betalning och ångerrätt Begagnad bokISBN:Storkyrkan / En svensk krönika av Henrikson, Alf (text) / Erikson, Hasse (teckningar) Storkyrkan / En svensk krönika av Henrikson, Alf (text) / Erikson, Hasse (teckningar) Bonniers. 1:a uppl. 1979. 144 s. Inbunden. Mycket gott skick. Skyddsomslag finns i mycket gott skick. Byggnaden har spelat en central roll i svensk historia. Många för riket avgörande händelser och ceremonier har skett i eller i nära anknytning till Storkyrkan, ända fram till våra dagar. Författarens beskrivning av den vackra byggnaden och dess märkliga inventarier kompletteras av Hasse Eriksons med samma inlevelse utförda teckningar. - - Alf Ragnar Sten Henrikson, född 9 juli 1905 i Huskvarna i Jönköpings län, död 9 maj 1995 i Bromma församling i Stockholm, var en svensk författare, poet och tidningsman (Dagens Nyheter). Han är begravd på Huskvarna kyrkogård. Henrikson var under en stor del av 1900-talet en ledande folkbildare och populärvetenskaplig författare med särskilt intresse för historia med kulturhistorisk inriktning, dessutom uppskattad dagsverspoet (under signaturen H) och översättare. Hans verk karakteriseras av en överväldigande glädje inför kunskap och vetande. Han debuterade 1927 med diktsamlingen "Jazzrytm". Henrikson föddes i Huskvarna, som då tillhörde Hakarps församling. Vid omkring 80 års ålder påbörjade Henrikson ett eget uppslagsverk: A - Ö En uppslagsbok på nästan 1800 sidor. I handeln är fortfarande framför allt hans historiska essäsamlingar och kåserier populära. Hexikon, från 1970-talet, utkommer också i nya tryck och omarbetningar. I åtskilliga verk från '40- och '50-talen samarbetade Henrikson med tecknaren Birger Lundquist och senare med tecknaren och författaren Björn Berg. Lundquist och Berg var båda kollegor med Henrikson på Dagens Nyheter och många av de gemensamma böckerna hade ursprung i artiklar eller verser från tidningen. Hans dikter har tonsatts av bland annat Arne Ljusberg, som på LP:n Arne Ljusberg föredrar Alf Henrikson samlat en del av dessa tonsättningar. Utöver tusentals dagsverser har Henrikson skrivit sångtexter och operalibretton och dessutom översatt bland annat Giuseppe Verdis Falstaff, för Värmlands Musikteater 1993 (Värmlandsoperan kallad från 2003), Jacques Offenbachs Hoffmanns äventyr för Kungliga Operan 1990 och Wolfgang Amadeus Mozarts Trollflöjten för Kungliga operan 1968. Den översättningen användes i Ingmar Bergmans film Trollflöjten (1974), liksom på Stora teatern i Göteborg 1980. Henrikson var även en av de sjudderton i Gastronomiska akademien. - Erikson, Hans (Hasse), 1932?96, konstnär. - Björn Berg, född 17 september 1923 i Unterwössen, Bayern, död 13 juli 2008, var en svensk tecknare, målare och grafiker. Efter två år vid Tekniska skolan i Stockholm fortsatte Björn Berg sina studier vid Konstakademiens grafiska avdelning, och för André Lhote och Fernand Léger i Paris. Årenbodde han i New York. Han har tecknat bl.a. i Söndagsnisse-Strix, Industria och Dagens Nyheter, men han är mest känd för att ha illustrerat Alf Henriksons populärhistoriska böcker, Alf Prøysens böcker om Teskedsgumman och Astrid Lindgrens böcker om Emil i Lönneberga. Förlagan till Emil är hans egen son Torbjörn Berg (som själv är konstnär men framför allt den drivande kraften bakom Zirkus Loko-Motiv). En av illustrationerna finns utgiven på frimärke i en serie till Astrid Lindgrens 80-årsdag 1987. Björn Berg bodde sedan många år på Ekeby Skogsväg i Djursholm.
Visa mindre
Visa mer
Livet en bruksanvisning
80 :-
Togs bort 1 år sedan Till försäljning i 52 dagar
Böcker & Litteratur
Sverige
Albert Bonniers Förlag 2000 Delfinserien. Pocket, 600 sidor, 290 gram. Mycket gott skick. Det skulle ha börjat med ett mord. Le condottière var den roman som skulle ha blivit Georges Perecs debut. 1959 antogs den preliminärt av det anrika franska förlaget Gallimard. Den då endast 23 år gamle författaren hade visserligen redan prövat sin penna, dock utan större framgång. ?Le condottière? såg däremot ut att kunna bekräfta hans litterära ambitioner, men efter inledningsvis uppmuntrande kontakter med förlaget fick han i december 1960 veta att manuset hade refuserats. Beskedet tog hårt på den unge författaren, och det skulle dröja ytterligare fem år innan han 1965 gjorde sin entré på den litterära arenan med Tingen. Trots refuseringen förblev dock Perec fast övertygad om att ?Le condottière? förtjänade sin plats i litteraturhistorien. I ett brev till vännen Jacques Lederer, där Perec uttrycker sin besvikelse, presenterar han samtidigt två möjligheter: han kan lägga romanen åt sidan för att sedan återuppta arbetet med den tio år senare, eller helt lämna den åt eftervärlden, vänta i sin grav på att någon litteraturforskare en vacker dag finner den i en gammal koffert. Det senare skulle bli fallet. Manuset till ?Le condottière? försvann av misstag vid en flytt och Perec dog 1982 i tron att det var förlorat. Ett fåtal kopior av texten överlevde emellertid och återupptäcktes i början av 90-talet av David Bellos, i färd med att sammanställa sin utförliga biografi över författaren, ?Georges Perec: A life in words?. Nu kommer romanen för första gången ut på franska, i förlaget Seuils serie La librairie du XXIe siècle under ledning av Maurice Olender, och erbjuder därmed något så ovanligt som ett efterord som även är en begynnelse. Flera av de teman och den egensinniga humor som skulle komma att känneteckna Perecs verk är redan tydligt utkristalliserade i ?Le condottière?, men romanen ger även en inblick i ett författarskap som ännu håller på att ta form. Berättelsen kretsar kring konstförfalskaren Gaspard Winckler, som i öppningsscenen just har mördat sin uppdragsgivare Madera. Romanens lakoniska incipit: ?Madera var tung.? står i skarp kontrast till den svepande drömska blick som inleder ?Tingen?, som skulle bli Perecs faktiska debut. Tingen är utan tvekan en mer välskriven och polerad historia, men det är i ?Le condottière? man finner den uppdämda våldsamma kraften hos en författare in spe. Perecs trogna läsare känner troligtvis igen namnet Gaspard Winckler. Samma namn återkommer, även om det inte handlar om samma person, i två av hans senare verk: hans självbiografiska ?W eller minnet av barndomen? och hans storslagna och intrikata roman ?Livet en bruksanvisning?. I den senare rör det sig om en pusselmakare, som har fått i uppdrag av den förmögne Bartlebooth att omvandla hans akvareller från jordens alla hörn till pussel. Bartlebooth ska efter sin hemkomst lägga pusslen och därigenom återskapa tavlorna, som sedan förs tillbaka till platsen där de en gång målades och doppas i en vätska som löser upp färgen. Konstverket förintas och kvar blir bara ett tomt papper. Som bekant var pusslet, med alla dess begränsningar och möjligheter, av stor betydelse för Perec som litterär mekanism, och hela ?Livet en bruksanvisning? har med rätta beskrivits som ett avancerat litterärt pussel. Även Gaspard Winckler den äldre, som läsaren nu möter i Perecs ungdomsverk, har till viss del pusslandet gemensamt med sin namne. Förfalskaren, förklarar han, börjar med tre, fyra tavlor, väljer ut vissa detaljer, blandar dem väl och skapar ett slags pussel. På en viktig punkt skiljer sig dock deras villkor. Genom sönderdelning skapar den som tillverkar ett pussel ett rörelseschema för den som sedan ska lägga det, och i ?Livet en bruksanvisning? är det konstnären själv, och inte Winckler, som tilldelas rollen som kopist. Varje gång Bartlebooth sätter sig ned och lägger ett av alla sina pussel styrs han som en marionett av Winckler. Varje rörelse som krävs för att fullborda pusslet har redan utförts av dess skapare. Förfalskaren Winckler däremot är inte den som skapar pusslet utan den som lägger det. För att måla som de stora mästarna räcker det inte att kopiera deras palett, lära sig spelet mellan ljus och skugga, välja samma motiv. Förfalskaren måste anamma mästarnas rörelser, göra våld på sig själv. Hans tillvaro är alltid sekundär, hans gester en annans. Det som främst utmärker förfalskaren är därför inte sönderdelningen, utan upprepningen, och kanske i ännu högre grad förskjutningen. ?Le condottière? handlar om kopistens ofrihet men även om avsaknaden av identitet, om hans ständiga frånvaro. Titeln ?Le condottière? kommer från det mansporträtt av Antonello da Messina, daterat 1475, som brukar kallas ?Il condottiero?. Porträttet föreställer en man med grova, muskulösa drag, klara ögon och beslutsam blick. Mannen är helt klädd i svart, utan utsmyckningar och krusiduller, och är avbildad mot svart bakgrund. På överläppen har han ett litet ärr. Kanske var det just ärret på läppen, kanske hans enkla klädsel, kanske ansiktet som tycks dölja ett tyglat ursinne men samtidigt utstrålar ett sällsamt lugn, som gjorde att denne namnlöse man långt senare fick smeknamnet kondottiären, efter de legohärförare som under senmedeltiden och renässansen drev runt mellan de italienska stadsstaterna och erbjöd sina tjänster. Vid tiden för mordet på Madera har denna målning upptagit mer än ett år av Wincklers tid. Det handlar inte längre om att sönderdela och pussla ihop ett antal mer eller mindre kända konstverk. Antonello da Messinas ?Il condottiero? är unik i sitt slag, och med den som enda utgångspunkt måste han skapa ett eget mästerverk; från att ha varit en simpel kopist och bedragare måste han höja sig till samma nivå som renässansmästaren själv. Kondottiären blir en mytisk figur som trollbinder Winckler, en ständigt framåtriktad livskraft, bortom oklarhet och tvekan. Hans situation påminner om förfalskarens. Han är en ställföreträdare, utan passion och lojalitet, som utkämpar någon annans strider och är förvisad till en tillvaro i det dolda. Kondottiären kan aldrig bli en Saint-Just eller en Bonaparte, men han åtnjuter i gengäld oinskränkt frihet. Förfalskaren däremot måste slå sig fri. Wincklers försök att skapa en ny Condottiero, och därmed bryta upprepningens förbannelse slutar dock i besvikelse. Han är och förblir en förfalskare, en kopia av alla de konstnärer han med alltför stor framgång har vigt sitt liv åt att efterlikna. När han står framför sin färdiga Condottiero kan Winckler inte se annat än att någonting fattas ? likt djävulen som, efter att ha sett Guds alla fåglar, i sin avund skapar storlommen, men som upptäcker när fågeln flyger iväg att han har glömt att ge den ben. Wincklers porträtt är fortfarande inte mer än en dålig kopia, en fågel utan ben, en förfalskning som med sådan envishet bedyrar sin äkthet att det inte krävs mer än en förflugen tanke för att förtrollningen ska brytas. Någonting fattas ? eller kanske snarare, för att tala med Frenhofer, konstnären i Balzacs ?Det okända mästerverket?: ingenting fattas, men detta intet är allt. ?Konstens uppgift är inte att kopiera naturen, utan att uttrycka den!?, utbrister Frenhofer, och hånar sina samtida som inbillar sig att de har frambringat stor konst bara för att de har målat en kvinna som ser mer ut som en kvinna än ett hus. Den äkta konsten måste vilja någonting mer än ren porträttlikhet. Men Balzacs berättelse är även en påminnelse om det sanna konstverkets omöjlighet. Frenhofers strävan leder inte bara till hans egen undergång, utan även till själva konstverkets upplösning och försvinnande. Allt skapande leder oundvikligen till en självutplånande tystnad. Som Claude Burgelin påpekar i sitt förord till ?Le condottière? återkommer Perec till den gäckande gränsen mellan original och kopia i ?En privatsamling?, en av de sista texter han publicerade under sin levnad. Även denna berättelse har fått sitt namn av ett konstverk, om än ett fiktivt sådant: en målning föreställande en konstälskare i sitt privata kabinett. Väggarna pryds av ett hundratal tavlor ur hans samling, återgivna i förbluffande detalj, som tillsammans, med en enda blick, låter betraktaren omfatta hela den europeiska och amerikanska konsthistorien. Det mest uppseendeväckande inslaget är dock att konstnären i målningen även har avbildat sin egen målning, återigen med detaljerade återgivningar av alla de konstverk som täcker kabinettets väggar, däribland givetvis än en gång hans egen målning, och så vidare. Två gånger i ?En privatsamling? lämnar Perec ordet till en viss Lester K Nowak, som först ser målningen som ett uttryck för konstens död i en värld dömd att upprepa sig i det oändliga. Tio år senare har Nowak dock frångått denna ståndpunkt. Verket är inte en ironisk kommentar över upprepningens dilemma, slår han fast, inte heller en nostalgisk tillbakablick på en svunnen guldålder. Istället, hävdar han, synliggör det de snäva gränser för det konstnärliga skapandet som utgörs av Correggios exalterade och triumfatoriska Anch?io son? pittore! (Även jag är konstnär!) och Poussins blygsamma J?apprends à regarder (Jag lär mig att se). Mellan högmod och ödmjukhet tar sig skapandets inneboende omöjlighet formen av en slutgiltig kollaps där kopia och original flyter ihop. Om ?Le condottière? är en roman om ett misslyckande, är ?En privatsamling? en omsorgsfullt konstruerad lek som medvetet vänder upp och ned på begreppen. Från sin första roman till sin sista, konstaterar Claude Burgelin, har Perec rört sig från det tragiska till det lekfulla. Den syn på konstnärligt och litterärt skapande som kommer till uttryck i ?Le condottière? ligger med andra ord långt ifrån den lekfullhet som senare skulle komma att prägla Perecs författarskap. Istället framträder det nattliga, ktoniska skapandet. Även om inte mycket tyder på att Perec hade just honom i åtanke när han namngav sin förfalskare går tankarna till den franska litteraturens mest namnkunnige Gaspard: Gaspard de la Nuit, titelfiguren i Aloysius Bertrands prosapoem från 1842, denne dunkle gestalt som i sin jakt på den sanna konsten har förkovrat sig i ockulta skrifter och alkemins hemligheter, som har sökt konsten ?såsom rosenkreutzarna på medeltiden sökte de vises sten?. ?La nuit? (Natten) var för övrigt ursprungligen den titel Perec ämnade ge den roman som senare blev ?Le condottière?, och ett av de två citat som inleder romanen, hämtat från Michel Leiris ?Mandomsåldern?, framhäver ytterligare betydelsen av det underjordiska: ?Liksom så många andra har jag nedstigit i dödsriket, och liksom några av dessa har jag mer eller mindre återvänt.? Förfalskaren måste även han nedstiga i dödsriket, i hopp om att återvända till de levande som konstnär. Han vill skapa, men hans gester har stelnat i en obruten upprepning av de gamla mästarnas penseldrag; han är oförmögen att tvinga sina händer till lydnad. Efter misslyckandet med ?Il condottiero? utgör därför mordet på Madera en frigörelse, en första självständig handling, ?demiurgens första åtbörd? i Wincklers egna ord. I sin första roman utforskar Perec således inte bara den gräns mellan kopia och original som kom att löpa som en röd tråd genom hans verk, utan även frågan om skapelsens våldsamma början, ett passande tema för en debut, om än en debut som inte kom att äga rum förrän nu, 30 år efter hans död.Bakom bokstäverna Georges Perec tog sikte på avvikelserna Fredrik Rönnbäck är doktorand i fransk litteratur vid New York University.
Visa mindre
Visa mer
... eller prova att söka på spel
 
Besök oss även i Norge och Danmark!
 
AllaAnnonser.se