Sökresultat för: ”

humor spel lekar säljes

Humör NIXON Tygbyxor svart
561 :-

Zalando

F Herrkläder
Humör JAKATO Tshirt med tryck Svart
219 :-

Zalando

F Herrkläder
Humör LAGO Jeansshorts Blått
349 :-

Zalando

F Herrkläder
Resan till kejsaren
70 :-

-

Bokbörsen.se

F Böcker & Litter...
Sverige
Lek & äventyr /​ olika åldrars lek - leksaker & plats för lek -…
102 :-

-

Bokbörsen.se

F Böcker & Litter...
Sverige
Nintendo DS+spel,​ Kinect 360+spel,​ 360 Spel
100 :-

-

Blocket.se

Spel & konsolle...
Spelets regler 1.​ Utmaningen : Lär dig spelet på 30 dagar…
265 :-

-

Bokbörsen.se

Böcker & Litter...
Sverige
DJUNGEL GAMEPACK - 15 LEK & LÄR SPEL ( PC SPEL )
25 :-

-

Tradera.se

PC
Malmö
Wii + spel,​ xbox 360 spel,​ playstation 2 spel
700 :-

-

Blocket.se

Spel & konsolle...
Xbox spel ps2 spel och Wii spel
1 100 :-

-

Blocket.se

Spel & konsolle...
  Lek med Hyland - 100 lekar,​ spel och minnen från Karusell…
24 :-

-

Bokbörsen.se

F Böcker & Litter...
Sverige
  Lek med Hyland: 100 lekar,​ spel och minnen från Karuselle…
120 :-

-

Bokbörsen.se

F Böcker & Litter...
Sverige
Lek & äventyr /​ olika åldrars lek - leksaker & plats för lek -…
60 :-

-

Bokbörsen.se

F Böcker & Litter...
Sverige
Humör SANTIAGO Tygbyxor svart
449 :-

Zalando

F Herrkläder
Humör SANTIAGO Jeans relaxed fit Svart
609 :-

Zalando

F Herrkläder
Humör NIXON Jeans straight leg blå
764 :-

Zalando

F Herrkläder
Humör LAGO Jeansshorts Blått
299 :-

Zalando

F Herrkläder
Humör LAGO Jeansshorts blå
299 :-

Zalando

F Herrkläder
Humör SANTIAGO Jeans relaxed fit blå
849 :-

Zalando

F Herrkläder
Humör SANTIAGO Jeans relaxed fit Blått
699 :-

Zalando

F Herrkläder
Humör LOKE Allvädersjacka dress blues
629 :-

Zalando

F Övrigt
Humör WONZ Tshirt långärmad svart
319 :-

Zalando

F Övrigt
Humör THOR Vinterjacka svart
949 :-

Zalando

F Herrkläder
Humör NIXON Tygbyxor forged iron
749 :-

Zalando

F Herrkläder
Humör HAAMB Tshirt med tryck grå
254 :-

Zalando

F Herrkläder
Humör Träningsbyxor black
509 :-

Zalando

F Övrigt
Humör Vinterjacka grå
949 :-

Zalando

F Herrkläder
Humör SANTIAGO Jeans relaxed fit Svart
629 :-

Zalando

F Herrkläder
Tidigare utannonserade varor
Jämför med äldre objekt
Livet en bruksanvisning
80 :-
Togs bort 5 mån sedan Till försäljning i 52 dagar
Böcker & Litteratur
Sverige
Albert Bonniers Förlag 2000 Delfinserien. Pocket, 600 sidor, 290 gram. Mycket gott skick. Det skulle ha börjat med ett mord. Le condottière var den roman som skulle ha blivit Georges Perecs debut. 1959 antogs den preliminärt av det anrika franska förlaget Gallimard. Den då endast 23 år gamle författaren hade visserligen redan prövat sin penna, dock utan större framgång. ?Le condottière? såg däremot ut att kunna bekräfta hans litterära ambitioner, men efter inledningsvis uppmuntrande kontakter med förlaget fick han i december 1960 veta att manuset hade refuserats. Beskedet tog hårt på den unge författaren, och det skulle dröja ytterligare fem år innan han 1965 gjorde sin entré på den litterära arenan med Tingen. Trots refuseringen förblev dock Perec fast övertygad om att ?Le condottière? förtjänade sin plats i litteraturhistorien. I ett brev till vännen Jacques Lederer, där Perec uttrycker sin besvikelse, presenterar han samtidigt två möjligheter: han kan lägga romanen åt sidan för att sedan återuppta arbetet med den tio år senare, eller helt lämna den åt eftervärlden, vänta i sin grav på att någon litteraturforskare en vacker dag finner den i en gammal koffert. Det senare skulle bli fallet. Manuset till ?Le condottière? försvann av misstag vid en flytt och Perec dog 1982 i tron att det var förlorat. Ett fåtal kopior av texten överlevde emellertid och återupptäcktes i början av 90-talet av David Bellos, i färd med att sammanställa sin utförliga biografi över författaren, ?Georges Perec: A life in words?. Nu kommer romanen för första gången ut på franska, i förlaget Seuils serie La librairie du XXIe siècle under ledning av Maurice Olender, och erbjuder därmed något så ovanligt som ett efterord som även är en begynnelse. Flera av de teman och den egensinniga humor som skulle komma att känneteckna Perecs verk är redan tydligt utkristalliserade i ?Le condottière?, men romanen ger även en inblick i ett författarskap som ännu håller på att ta form. Berättelsen kretsar kring konstförfalskaren Gaspard Winckler, som i öppningsscenen just har mördat sin uppdragsgivare Madera. Romanens lakoniska incipit: ?Madera var tung.? står i skarp kontrast till den svepande drömska blick som inleder ?Tingen?, som skulle bli Perecs faktiska debut. Tingen är utan tvekan en mer välskriven och polerad historia, men det är i ?Le condottière? man finner den uppdämda våldsamma kraften hos en författare in spe. Perecs trogna läsare känner troligtvis igen namnet Gaspard Winckler. Samma namn återkommer, även om det inte handlar om samma person, i två av hans senare verk: hans självbiografiska ?W eller minnet av barndomen? och hans storslagna och intrikata roman ?Livet en bruksanvisning?. I den senare rör det sig om en pusselmakare, som har fått i uppdrag av den förmögne Bartlebooth att omvandla hans akvareller från jordens alla hörn till pussel. Bartlebooth ska efter sin hemkomst lägga pusslen och därigenom återskapa tavlorna, som sedan förs tillbaka till platsen där de en gång målades och doppas i en vätska som löser upp färgen. Konstverket förintas och kvar blir bara ett tomt papper. Som bekant var pusslet, med alla dess begränsningar och möjligheter, av stor betydelse för Perec som litterär mekanism, och hela ?Livet en bruksanvisning? har med rätta beskrivits som ett avancerat litterärt pussel. Även Gaspard Winckler den äldre, som läsaren nu möter i Perecs ungdomsverk, har till viss del pusslandet gemensamt med sin namne. Förfalskaren, förklarar han, börjar med tre, fyra tavlor, väljer ut vissa detaljer, blandar dem väl och skapar ett slags pussel. På en viktig punkt skiljer sig dock deras villkor. Genom sönderdelning skapar den som tillverkar ett pussel ett rörelseschema för den som sedan ska lägga det, och i ?Livet en bruksanvisning? är det konstnären själv, och inte Winckler, som tilldelas rollen som kopist. Varje gång Bartlebooth sätter sig ned och lägger ett av alla sina pussel styrs han som en marionett av Winckler. Varje rörelse som krävs för att fullborda pusslet har redan utförts av dess skapare. Förfalskaren Winckler däremot är inte den som skapar pusslet utan den som lägger det. För att måla som de stora mästarna räcker det inte att kopiera deras palett, lära sig spelet mellan ljus och skugga, välja samma motiv. Förfalskaren måste anamma mästarnas rörelser, göra våld på sig själv. Hans tillvaro är alltid sekundär, hans gester en annans. Det som främst utmärker förfalskaren är därför inte sönderdelningen, utan upprepningen, och kanske i ännu högre grad förskjutningen. ?Le condottière? handlar om kopistens ofrihet men även om avsaknaden av identitet, om hans ständiga frånvaro. Titeln ?Le condottière? kommer från det mansporträtt av Antonello da Messina, daterat 1475, som brukar kallas ?Il condottiero?. Porträttet föreställer en man med grova, muskulösa drag, klara ögon och beslutsam blick. Mannen är helt klädd i svart, utan utsmyckningar och krusiduller, och är avbildad mot svart bakgrund. På överläppen har han ett litet ärr. Kanske var det just ärret på läppen, kanske hans enkla klädsel, kanske ansiktet som tycks dölja ett tyglat ursinne men samtidigt utstrålar ett sällsamt lugn, som gjorde att denne namnlöse man långt senare fick smeknamnet kondottiären, efter de legohärförare som under senmedeltiden och renässansen drev runt mellan de italienska stadsstaterna och erbjöd sina tjänster. Vid tiden för mordet på Madera har denna målning upptagit mer än ett år av Wincklers tid. Det handlar inte längre om att sönderdela och pussla ihop ett antal mer eller mindre kända konstverk. Antonello da Messinas ?Il condottiero? är unik i sitt slag, och med den som enda utgångspunkt måste han skapa ett eget mästerverk; från att ha varit en simpel kopist och bedragare måste han höja sig till samma nivå som renässansmästaren själv. Kondottiären blir en mytisk figur som trollbinder Winckler, en ständigt framåtriktad livskraft, bortom oklarhet och tvekan. Hans situation påminner om förfalskarens. Han är en ställföreträdare, utan passion och lojalitet, som utkämpar någon annans strider och är förvisad till en tillvaro i det dolda. Kondottiären kan aldrig bli en Saint-Just eller en Bonaparte, men han åtnjuter i gengäld oinskränkt frihet. Förfalskaren däremot måste slå sig fri. Wincklers försök att skapa en ny Condottiero, och därmed bryta upprepningens förbannelse slutar dock i besvikelse. Han är och förblir en förfalskare, en kopia av alla de konstnärer han med alltför stor framgång har vigt sitt liv åt att efterlikna. När han står framför sin färdiga Condottiero kan Winckler inte se annat än att någonting fattas ? likt djävulen som, efter att ha sett Guds alla fåglar, i sin avund skapar storlommen, men som upptäcker när fågeln flyger iväg att han har glömt att ge den ben. Wincklers porträtt är fortfarande inte mer än en dålig kopia, en fågel utan ben, en förfalskning som med sådan envishet bedyrar sin äkthet att det inte krävs mer än en förflugen tanke för att förtrollningen ska brytas. Någonting fattas ? eller kanske snarare, för att tala med Frenhofer, konstnären i Balzacs ?Det okända mästerverket?: ingenting fattas, men detta intet är allt. ?Konstens uppgift är inte att kopiera naturen, utan att uttrycka den!?, utbrister Frenhofer, och hånar sina samtida som inbillar sig att de har frambringat stor konst bara för att de har målat en kvinna som ser mer ut som en kvinna än ett hus. Den äkta konsten måste vilja någonting mer än ren porträttlikhet. Men Balzacs berättelse är även en påminnelse om det sanna konstverkets omöjlighet. Frenhofers strävan leder inte bara till hans egen undergång, utan även till själva konstverkets upplösning och försvinnande. Allt skapande leder oundvikligen till en självutplånande tystnad. Som Claude Burgelin påpekar i sitt förord till ?Le condottière? återkommer Perec till den gäckande gränsen mellan original och kopia i ?En privatsamling?, en av de sista texter han publicerade under sin levnad. Även denna berättelse har fått sitt namn av ett konstverk, om än ett fiktivt sådant: en målning föreställande en konstälskare i sitt privata kabinett. Väggarna pryds av ett hundratal tavlor ur hans samling, återgivna i förbluffande detalj, som tillsammans, med en enda blick, låter betraktaren omfatta hela den europeiska och amerikanska konsthistorien. Det mest uppseendeväckande inslaget är dock att konstnären i målningen även har avbildat sin egen målning, återigen med detaljerade återgivningar av alla de konstverk som täcker kabinettets väggar, däribland givetvis än en gång hans egen målning, och så vidare. Två gånger i ?En privatsamling? lämnar Perec ordet till en viss Lester K Nowak, som först ser målningen som ett uttryck för konstens död i en värld dömd att upprepa sig i det oändliga. Tio år senare har Nowak dock frångått denna ståndpunkt. Verket är inte en ironisk kommentar över upprepningens dilemma, slår han fast, inte heller en nostalgisk tillbakablick på en svunnen guldålder. Istället, hävdar han, synliggör det de snäva gränser för det konstnärliga skapandet som utgörs av Correggios exalterade och triumfatoriska Anch?io son? pittore! (Även jag är konstnär!) och Poussins blygsamma J?apprends à regarder (Jag lär mig att se). Mellan högmod och ödmjukhet tar sig skapandets inneboende omöjlighet formen av en slutgiltig kollaps där kopia och original flyter ihop. Om ?Le condottière? är en roman om ett misslyckande, är ?En privatsamling? en omsorgsfullt konstruerad lek som medvetet vänder upp och ned på begreppen. Från sin första roman till sin sista, konstaterar Claude Burgelin, har Perec rört sig från det tragiska till det lekfulla. Den syn på konstnärligt och litterärt skapande som kommer till uttryck i ?Le condottière? ligger med andra ord långt ifrån den lekfullhet som senare skulle komma att prägla Perecs författarskap. Istället framträder det nattliga, ktoniska skapandet. Även om inte mycket tyder på att Perec hade just honom i åtanke när han namngav sin förfalskare går tankarna till den franska litteraturens mest namnkunnige Gaspard: Gaspard de la Nuit, titelfiguren i Aloysius Bertrands prosapoem från 1842, denne dunkle gestalt som i sin jakt på den sanna konsten har förkovrat sig i ockulta skrifter och alkemins hemligheter, som har sökt konsten ?såsom rosenkreutzarna på medeltiden sökte de vises sten?. ?La nuit? (Natten) var för övrigt ursprungligen den titel Perec ämnade ge den roman som senare blev ?Le condottière?, och ett av de två citat som inleder romanen, hämtat från Michel Leiris ?Mandomsåldern?, framhäver ytterligare betydelsen av det underjordiska: ?Liksom så många andra har jag nedstigit i dödsriket, och liksom några av dessa har jag mer eller mindre återvänt.? Förfalskaren måste även han nedstiga i dödsriket, i hopp om att återvända till de levande som konstnär. Han vill skapa, men hans gester har stelnat i en obruten upprepning av de gamla mästarnas penseldrag; han är oförmögen att tvinga sina händer till lydnad. Efter misslyckandet med ?Il condottiero? utgör därför mordet på Madera en frigörelse, en första självständig handling, ?demiurgens första åtbörd? i Wincklers egna ord. I sin första roman utforskar Perec således inte bara den gräns mellan kopia och original som kom att löpa som en röd tråd genom hans verk, utan även frågan om skapelsens våldsamma början, ett passande tema för en debut, om än en debut som inte kom att äga rum förrän nu, 30 år efter hans död.Bakom bokstäverna Georges Perec tog sikte på avvikelserna Fredrik Rönnbäck är doktorand i fransk litteratur vid New York University.
Visa mindre
Visa mer
Pocketböcker,​ Lagbok,​ Dvd-filmer och boxar
15 :-
Togs bort 1 år sedan Till försäljning i 125 dagar
Övrigt
Stockholms län
Sveriges Lagar 2011 (röda boken) femtonde upplagan ISBN:med tillhörande komplementsbok och klisterlappar. Säljes för 300 kr. POCKETBÖCKER säljes för 15:- styck, eller två för 25:- eller tre för 30:- (ELLER ALLA POCKET FÖR 120:-)xEdelfeldt (I fiskens mage, Rit, Den förunderliga kameleonten, Riktig kärlek) av Inger Edelfelt - Kroppsspråket av Julius Fast - Humoreller - Noveller med humor och skratt från radions P1 samlade av Gun Ekroth - Kalle Anka och hans vänner önskar god jul! frånChe Guevara en biografi av Jon Lee Anderson - Häxan från Portobello av Paulo Coelho - Burpojken av Torey Hayden - Mitt liv av Isadora Duncan - Spelet (The Game) av Neil Strauss - Babylons gator av Carina Burman - Delhis vackraste händer av Mikael Bergstrand - Ängelns lek av Carlos Ruiz Zafón - Flickorna i Villette av Ingrid Hedström - Fru Björks Öden och äventyr av Jonas Gardell DVD-FILMER säljes för 20:- styck, eller två för 30:Gilbert Grape (med Johnny Depp och Juliette Lewis) - Charlies Änglar utan hämningar (med Cameron DIaz, Drew Barrymore och Lucy Liu) - Dirty Dancing (med Jennifer Grey och Patrick Swayze) - The Hungergames - the world will be watching (med Jennifer Lawrence och Josh Hutcherson) - Bröllopsnatten (med Helena Bonham Carter och Aaron Eckhart) - The Deer Hunter (med Robert de Niro - oöppnad) - Kautokeino Upproret (med Mikael Persbrandt och Mikael Nyqvist) - The day the earth stood still (med Keanu Reeves - oöppnad) DVD-BOXAR säljes för 50:- styck eller två för 80:- - Ensam Hemma (Home Alone), Ensam Hemma 2 (Home Alone 2) Ensam Hemma Igen (Home Alone 3), Ensam hemma 4 (Home alone 4) - Barnens tv-favoriter Svenska klassiker: Pojken med Guldbyxorna, Katitzi, Trollsommar - Fantasybox: Wolfhound - the rise of the warrior, Minotaur - curse the god slay the beast, The sword and the sorcerer (oöppnad) Eventuell frakt betalas av köparen! Alla filmer och böcker är i mycket bra skick!
Visa mindre
Visa mer
... eller prova att söka på spel
 
Besök oss även i Norge och Danmark!
 
AllaAnnonser.se