Hur skriver man ett ansökningsbrev

Många tycker att det är svårt att skriva ett ansökningsbrev. Att framhålla sig som duktigt utan att skryta och att få ett naturligt flyt i text och meningar. Det som framför allt är svårt är att svara frågan "varför vill jag ha det här arbetet?", och "varför skall ni anställa mig?".

I det personliga brevet skall du beskriva dig själv, lyfta fram dina personliga egenskaper och förmågor. Du skall också beskriva varför du söker just det här arbetet och varför du passar för det. En regel är att ditt CV skall beskriva vad du gjort, ditt personliga brev skall förklara vad du lärde dig av allt du gjort. Brevet skall dessutom vara innehållsrik utan att vara ordrik, skriv bara om det som är väsentligt för det arbete du söker.

Ansökan skall vara strukturerad och lättöverskådlig och skall vara på max en A4:a sida, gärna kortare. Kom ihåg att anpassa brevet till det lediga jobbet och även till tonen i annonsen. Finns nyckelord i annonsen försök anknyta till dessa. Vad personalrekryteraren framförallt kan bedöma är din förmåga att skriva!, STAVA RÄTT. Eftersom många ansöker till samma jobb används ofta dåligt utformade eller författade ansökningsbrev som en enkel och första grovsållningsmetod.

Enkel struktur på ditt personliga brev
Skriv ditt eget namn, adress och telefonnummer högst upp till vänster. Under det skriver du kontaktpersonens namn, företag och adress samt dagens datum.

Vanligtvis använder man tjänstens namn och ev. referensnummer som rubrik. Om du har eller har fått en personlig relation med kontaktpersonen kan du i rubriken skriva ?Hej Lars? istället.

Första stycket, motivation, intresse
Läsaren skall bli nyfiken och lockas läsa vidare redan efter de första meningarna. Skapa ett intresse hos läsaren, marknadsför dig själv, berätta varför du vill att just du skall anställas. Berätta om de av dina egenskaper och drivkrafter som är relevanta för tjänsten i några korta meningar.

Andra och tredje stycket
Berätta om vad du lärt dig av dina erfarenheter, var ärlig och personlig, använd inga standardformuleringar, typ jag gillar att ha många bollar i luften. Hämta exempel från ditt CV från arbeten eller egenskaper du använt som är relevanta för arbetet du söker. Var kort i dina beskrivningar, spara lite till anställningsintervjun. Skriv också något om ditt privatliv, om du är flyttbar (om tjänsten kräver det), din familjesituation m.m.

Fjärde stycket
Avsluta! Föreslå att du kan berätta mer om dig själv vid en anställningsintervju. Du kan också (om det är viktigt för dig) mycket kort beskriva din arbetssituation just nu, "just nu arbetar jag som timvikarie på...", eller "efter att jag avslutat mitt arbete som... söker nu nya utmaningar, jag tror att arbetet som... är en utmaning som passar mig".

Påpeka att du bifogar ditt CV och andra intyg och betyg som du vill visa och framhålla.

Avsluta brevet med "Med vänliga hälsningar".

Lägg undan brevet någon timme när det är klart och läs sedan igenom det högt, helst för någon vän eller anhörig. Det hjälper dig kontrollera att vad du har skrivit är lämpligt.

Språk
Skriv korta aktiva meningar, stava rätt och använd positiva ord.

Skriv enkelt, rakt och spontant, skriv i jagform (men börja inte alltid meningarna med "jag").

Anpassa språket efter arbetsgivarens kultur (en bank, en verkstad, en reklamfirma).

Grafisk form
Dela upp texten i tydliga stycken. Använd marginaler på minst 3,5 cm till höger och vänster, det ger plats för anteckningar av den som skall läsa brevet.

Använd ett typsnitt, exempelvis Arial. Att blanda flera olika stilar ger ett rörigt intryck. Skicka alltid ett ansökningsbrev i original. Kopiera inte brevet och skicka till flera arbetsgivare. Det ska synas att du vill ha just det här jobbet. Tänk på att din uppmärksamhet för små fel i språk och layout talar om hur du arbetar.

Skriv inte ut dina referenser om det inte uttryckligen står i annonsen att dessa skall bifogas, ge dem istället vid intervjun.

Kontrollera

  • Vilken tidpunkt måste ansökan vara inne.
  • Att alla datum är korrekta.
  • Att du fått med allt du ville få sagt.
  • Att du frågat referenspersonerna du refererar till.
  • Att adressen är riktig, att ansökan är ställd till rätt person.
  • Att ansökan är underskriven.
  • Att kuvert etc. är korrekt märkt med ref. nr.
  • Att du tagit kopior på ansökan och har kvar originalbetygen.
  • Att det är rätt porto på kuvertet.
  • Att brevet är innehållsrikt utan att vara ordrikt.
  • Välj ett tydligt typsnitt för både skärmläsning och på papper som till exempel Verdana.
  • Adressera om möjligt brevet till en specifik person.
  • Skriv under med blått eller svart bläck.
  • Skriv arbetsgivarens adress tydligt på kuvertet.
  • Skriv ditt namn, adress och telefonnummer på baksidan av kuvertet.
  • Följ upp ansökan efter tre - fyra dagar för att se att den kommit fram och blivit läst.

Källa: www.cv-guiden.se
(Allt material presenteras i samarbete med CareerBuilder.se)

« Tillbaka

 
AllaAnnonser.se