Quantcast
Till salu inom: ”

ann-liz sehlstedt konstnär säljes

Nedan följer ungefärliga träffar relaterade till din sökning:

Tidigare annonser till salu

Bra Böcker 1982. Inbunden med skyddsomslag 192 sidor, 303x217 mm. Text av Per Bjuström, Gunnar Lindqvist, Agneta Börtz-Laine, Hans Holmberg. Stort format, rikligt med färgillustrationer. Mycket gott skick, omslag något defekt. Ingen har målat en mossig gråsten som han Mellan 1870 och 1920 växte det fram en ny svensk konst, en konst som för första gången nådde till folkens breda lager. Tidigare hade den stora konsten ombesörjts av kung, hov och aristokrati eller av kyrkan. Det nya under halvsekletomkring 1900 är att ännu en samhällsklass, borgerligheten, kom att stödja konstnärerna. Emst Josephson och Carl Fredrik Hill, Zorn, Liljefors och Carl Larsson, prins Eugen och Albert Engström, Ivar Arosenius, John Bauer och Axel Petersson "Döderhultaren" har tillsammans skapat en svensk guldålder i konsten. Åtskilliga av dessa mästare blev omedelbart populära, och fortfarande dominerar de i den svenska smaken. Avgörande-blev nu att man lärde sig trycka konst i massupplagor. Jultidningar och kalendrar förde ut den aktuella konsten till folket. Åhlén och Åkerlunds förlag gav John Bauer i uppdrag att illustrera "Bland tomtar och troll" och hans troll, hans prinsessor och hans käcka gossar kom in i fler svenska hem än några andra konstverk och präglade barnen för åratal framåt.
Utställningskatalog. Liljevalchs konsthalls katalog ; nr 371 Liljevalch Konsthalls katalog, nr 410 . 1991. 147 s. Häftad. 27x21cm. 575 gram. Nyskick. Förord LOUISE ROBBERT Inledning ÅSA BENGTSSON Kvinnorna kring Handarbetets Vänner EVA VON ZWEIGBERGK Handarbetets Vänner i det svenska konstlivet BEATE VON SYDHOFF Kyrkan och de kvinnliga konstnärerna ELISABETH STENGÅRD Jordi Arkö, Åsa Bengtsson, Olle Bonnier, Peter Dahl, Kicken Ericson, Berta Hansson, Lillevi Hultman, Tom Krestesen, Kaisa Melanton, Lennart Rodhe, Eva Rodenius, Laris Strunke, Astrid Theselius, Björn Wessman, Petter Zennström. Adrig läst.
Warne förlag. Originalutgåva uppl. 1997. 61 s. Kartonnage. 24,5x19,0cm. Nyskick. Som inget annat landskap utmanar Österlen människornas ögon. Gör dem glada och villiga att se, upptäcka enskildheterna i naturen, sträcka ut som fåglarna och följa kullarna, sädesfältens linjer, kustens bågnande band. Österlen har konstnärernas ögon. Här blir blicken fylld av färg ? som de glittrande fiskarna blir stinna av rom. Och precis som fiskarna sprattlar, dansar linjer och konturer morgonfrisk glädje. Hit har konstnärerna i snart ett århundrade kommit med sina jungfruligt vita dukar, slagit upp sina stafflier, förskansat sig under parasoller för att inte få solen direkt på duken ? ja, som Monets kvinnor har de tett sig med solparasollernas grönskimrande vita mot den blå himlen. De har själva blivit ett konstverk i landskapet. Hur upptäcker man ett landskap? Hur överför man det från näthinnan till ritpapper eller målarduk och ger det den extra dimension som gör att andra kan upptäcka och se. känna det måleriska utan att de själva kan dra ett streck? Hur förklarar man lekarens magi, hans storhet ? hans benägenhet att ömkligen ligga ?ogill? när det så passar publiken?
Verk gjorda av svenska konstnärer under åren 1880-1900. Royal Academy of Arts Exhibition of works by Swedish Artists 1880-1900. London, January 15 - February 15, 1924. 8:o. Stockholm, P. A. Norstedt & söner, 1924. Häftad. XX, + 50 s. + 16 dubbelsidiga planscher. Text: Axel Gauffin. Texten är på engelska. Med ett par mycket små fläckar på ryggen. Planscher på målningar av: Prins Eugen, Axel Lindman, Georg von Rosen, Carl Wilhelmsson, Oscar Björck, Richard Bergh, Hugo Birger, Anders Zorn m. fl.
Warne förlag. Originalutgåva uppl. 1997. 61 s. Kartonnage. 24,5x19,0cm. Mycket gott skick. Som inget annat landskap utmanar Österlen människornas ögon. Gör dem glada och villiga att se, upptäcka enskildheterna i naturen, sträcka ut som fåglarna och följa kullarna, sädesfältens linjer, kustens bågnande band. Österlen har konstnärernas ögon. Här blir blicken fylld av färg som de glittrande fiskarna blir stinna av rom. Och precis som fiskarna sprattlar, dansar linjer och konturer morgonfrisk glädje. Hit har konstnärerna i snart ett århundrade kommit med sina jungfruligt vita dukar, slagit upp sina stafflier, förskansat sig under parasoller för att inte få solen direkt på duken ja, som Monets kvinnor har de tett sig med solparasollernas grönskimrande vita mot den blå himlen. De har själva blivit ett konstverk i landskapet. Hur upptäcker man ett landskap? Hur överför man det från näthinnan till ritpapper eller målarduk och ger det den extra dimension som gör att andra kan upptäcka och se. känna det måleriska utan att de själva kan dra ett streck? Hur förklarar man lekarens magi, hans storhet hans benägenhet att ömkligen ligga ogill när det så passar publiken?